آخرین اخبار

حمله گروه واگنر به ارتش روسیه به کجا ختم خواهد شد؟

از روز گذشته حملات نظامی گروه واگنر روسیه علیه ارتش این کشور به مهمترین خبر حتی بای مردم ایران تبدیل شده است. سوال مهم این است که چشم‌اندازی پیش روی روسیه و پوتین است و این ماجرا به کجا ختم خواهد شد. دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین‌الملل به این سوال پاسخ داده است.

اشتراک گذاری
10 تیر 1402
کد مطلب : 5876

دیاکو حسینی در گفتگو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ بررسی کرد؛

از روز گذشته حملات نظامی گروه واگنر روسیه علیه ارتش این کشور به مهمترین خبر حتی بای مردم ایران تبدیل شده است. سوال مهم این است که چشم‌اندازی پیش روی روسیه و پوتین است و این ماجرا به کجا ختم خواهد شد. دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین‌الملل به این سوال پاسخ داده است.

گروه واگنر روسیه

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ زینب غبیشاوی: دیاکو حسینی کارشناس مسائل روسیه در تحلیل تحولات این کشور و درگیری واگنرها با ارتش رسمی روسیه، به توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ می‌گوید: از ابتدا اختلافاتی در خصوص فرماندهی جنگ وجود داشت. گروه واگنر یک پیمانکار نظامی و خصوصی است که در جنگ‌های مختلف هم شرکت کرده است و در این جا هم به نظر می‌رسید که در دور اول با تغییر فرماندهی جنگ تلاش شد مشکلات مربوطه حل و فصل شود اما آنطور که فکرمی‌کردند پیشرفت‌ها و پیش‌روی‌های مطاب خواست روسیه نبود. گروه واگنر از مدتی قبل انتقادات جدی تری را نسبت به نوع مدیریت جنگ داشته و نوک پیکان حملات یوگنی پریگوژین هم به سمت وزارت دفاع روسیه که طراح اصلی حملات نظامی بوده است. 

ما داریم می‌بینیم که در چند روز گذشته، ظاهرا اختلافات به جایی رسید که طبق دعای گروه واگنر، مواضع این گروه در مناطق اشغالی مورد حمله موشکی قرار گرفته است و رهبر واگنر‌ها اعلام کرد که ارتش روسیه این کار را عامدانه انجام داده است و نتیجه‌ای که اکنون می‌بینیم را حاصل شد.


بیشتربخوانید: چرا گروه واگنر روسیه دست به کودتا زد؟/ آیا شورش یوگنی پریگوژین برای پوتین دردسرساز است؟


نقطه اصلی این ماجرا را باید در عدم ساماندهی نظامی روسیه دید. از ابتدا مشخص بود که روس‌ها آماده چنین جنگی نبودند و جنگی که به گفته مقامات روس قرار بود ۳ الی ۴ روز زمان ببرد، تا به امروز طول کشیده است و تلفات بسیار بالایی را هم متحمل شده است و هیچ چشم‌اندازی هم برای پیروزی کامل وجود ندارد لذا فکر میکنم ابعاد این اختلاف عمیق‌تر باشد و بخشی از ارتش روسیه را هم دربر بگیرد.

حسینی می‌گوید: نمیدانم روسیه پیش‌بینی چنین اتفاقی را می‌کرد یا نه اما می‌دانیم جابجایی و تغییر فرماندهان ارشد نظامی که قبلا هم رخ داده بود، می‌توانست با این موضوع مرتبط باشد. پوتین امروز با فضایی مواجه است که اگر نتواند به یک مصالحه میان گروه‌های مخالف در وزارت دفاع، ژنرال‌های ارتش روسیه و گروه واگنر دست پیدا کند، ممکن است کشورش در معرض جنگ داخلی قرار بگیرد، که خب با توجه به مقایس و توانایی این گروه در چند جبهه، نه تنها باعث شکست در جنگ اوکراین می‌شود، بلکه روسیه را چندپارچه می‌کند؛ بنابراین پوتین انتخاب سختی خواهد داشت یا باید دست به یک مصالحه بزند یا اینکه به سرعت گروه واگنر را سرنگون کند که کار آسانی هم نیست.

حسینی در تحلیل هدف واگنر‌ها از این حمله، می‌گوید: در این جا هم اطلاعاتمان ناقص است، زیرا اعلام رسمی نمی‌شود. آن‌چیزی که پریگوژین گفته تغییر و جابجایی وزیر دفاع روسیه است. ما نوک کوه یخی را می‌بینیم و حتما سابقه‌ای در این رابطه وجود داشته است. فکر نمی‌کنم تحرکی که واگنر شروع کرده منجر به تغییر اساسی شود، اما می‌توان تبعات میان مدتی داشته باشد از جمله اینکه روحیه ارتش روسیه را ضعیف‌تر کند و تردید‌ها در درون سازمان روسیه در بخش‌های امنیتی و نظامی را افزایش دهد، همینطور می‌تواند باعث نارضایتی عمومی و بحران اقتصادی شود اما بعید می‌دانم که واگنر‌ها خواهان سرنگونی رهبری روسیه باشند، زیرا با همه امکانات و آموزش‌هایی که دیده‌اند، فاقد سازمان سیاسی و ایدولوژی هستند و آمادگی لازم برای به دست گرفتن قدرت را هم ندارند.

او در تحلیل خود از نگاه مردم روسیه به واگنرها می‌گوید: مردم روسیه چند دسته هستند و مردمی را داریم که با توجیهاتی که دولت روسیه برای آغاز جنگ داشته، همراه هستند. در عین حال مردمی را هم داریم که به دلایل مختلف ممکن مخالف این جنگ باشند و با مخالفان پوتین همراهی کنند. اما به طور عمومی مردم روسیه به طور عام چندان بار این جنگ را احساس نکرده‌اند مگر خانواده‌هایی که فرزندانشان را به این جنگ فرستاده‌اند یا از دست داده‌اند. اما غالبا فضای عمومی روسیه نوعی بی‌تفاوتی نسبت به این جنگ است، اما این به معنای این نیست که پتانسیل اعتراضات وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 5 =